Most pres Jadran uveden do provozu

Chorvatsko v úterý slavnostně otevřelo 2,4 km dlouhý Pelješacký most, který spojuje jižní cíp Dalmácie včetně Dubrovníku se zbytkem země. Od nynějška je možné obcházet úzký pruh bosenského území. Jedná se o největší infrastrukturní projekt v historii země, který je z velké části financován z prostředků EU a který staví čínská státní společnost.
Most spojuje poloostrov Pelješac s pevninou. Obchází Neumský koridor, pobřežní pás Bosny a Hercegoviny dlouhý asi 15 kilometrů po silnici, který leží mezi chorvatským pobřežím dále na sever a zbytkem Dalmácie. Vzhledem k tomu, že Bosna a Hercegovina není součástí EU, museli dojíždějící a turisté někdy na hraničních přechodech dlouho čekat.
Například cesta autem mezi Záhřebem a Dubrovníkem trvala dobrých šest hodin, s mostem bude o dvě hodiny kratší. Pro cestující odpadnou také časově náročné hraniční kontroly při průjezdu Bosnou. I přes otevření mostu si však na cestu zcela bez zácp budete muset počkat. Obchvat města Ston bude dokončen až koncem roku.
Celý projekt, tedy most a více než 30 kilometrů přístupových cest, má investiční objem 525 milionů eur, na který EU přispěla 357 miliony eur z Fondu soudržnosti. Most postavila státní společnost China Road and Bridge Corporation (CRCB). Čínská skupina porazila ve výběrovém řízení společnost STRABAG a italsko-turecké konsorcium. Společnost STRABAG naopak vybudovala část přístupových cest.
Stavba musela byt prechodne pozastavena
Myšlenka mostu na poloostrov Pelješac je stará více než 20 let. Konkrétní plány nebyly dříve realizovány kvůli nedostatku peněz. Stavbu, která byla zahájena v roce 2007, zpočátku zpomalila hospodářská krize a v roce 2010 byla stavba zastavena. Projekt získal nový impuls až po vstupu Chorvatska do EU a možnosti financování z fondů EU.
V roce 2017 poskytla EU na projekt stovky milionů eur, které pokryly přibližně 85 % nákladů. O rok později byla stavbou pověřena čínská státní společnost CRCB, což byla první významná čínská účast na infrastrukturním projektu v Chorvatsku.
Premier Plenkovic - Historicky den Chorvatska
Chorvatský premiér Andrej Plenković hovořil o historickém dni pro zemi, kdy byl realizován národní, strategický a celochorvatský projekt. "Splnili jsme chorvatský sen," řekl Plenković při slavnostním otevření.
S odkazem na významné finanční prostředky z Fondu soudržnosti EU Plenković zdůraznil zásadu solidarity Unie, která pomáhá méně rozvinutým členským státům. Zdůraznil, že Chorvatsko tak dokázalo co nejlépe využít svého členství v EU. Most byl také projektem, který spojil Chorvatsko s Čínou, dodal chorvatský premiér.
Místopředsedkyně Evropské komise Dubravka Suica, která pochází z Dubrovníku, poblahopřála Chorvatsku k úspěšnému dokončení největšího infrastrukturního projektu financovaného Unií v této nejmladší zemi EU. Most je symbolem evropských hodnot, solidarity a podpory mezi členy EU, uvedla místopředsedkyne.
Stavba mostu byla doprovazena protesty
Stavba mostu byla kontroverzní a provázely ji protesty ze strany Bosny a Hercegoviny. Úřady si stěžovaly, že most by ztížil přístup k moři velkým lodím z Bosny a Hercegoviny a do ní. Záhřeb poté souhlasil s výstavbou mostu o 55 metrů vyššího. To umožní proplout i největším lodím - nedávno v Neumu poprvé zakotvila výletní loď.
Chorvatský prezident Zoran Milanović se ve svém projevu na zahajovacím ceremoniálu věnoval také protestům sousední země. "Pelješacký most byl postaven v zájmu Chorvatska a jeho lidu, ale nikdy ne na úkor nebo v rozporu s kýmkoli, zejména ne s Bosnou a Hercegovinou," řekl prezident. zde