Učiteľ včera a dnes

Diskusia bola vytvorená z komentárov oddelených z: To není vtip.
«1

Komentáre

  • @Kancelar njn totalita....
    Už nikdy.

  • Mrakoplas povedal/-a: Neřekla bych, že je to článek z času totality

    Nemluvím o režimu, ale myšlení/chování.

    Kdyby mi učitel šáhl na děcka, už by neměl příště čím.

    Sice se tam nemluví o násilí a ti rodiče to možná přehnali,
    ale výchova je na rodičích a ne učitelích. Pokud má s dětmi učitel problém,
    má kontaktovat rodiče a řešit to s nimi.
    V případě, kdy je to "ztracený případ", tak s pomocí úřadů.

    Pamatujte, že to tu taky popisuje dobu, kdy učitel byl PAN UČITEL !
    Já víc co za lidi jsou na "Pjadáku" (Ped. Fak.) a co za lidi učí.
    Kdejaké dítě, by mohlo u morálce učit je ...

  • M
    upravené Fri 28 Oct 2022 #6->

    @Quilgen Já ti rozumím. Souhlasím s tím, že výchova je na rodičích. Ale právě proto, že o tom článku nic víc nevíme, jsem se držela jen sdělení, že dle použitých slov a slovosledu je z jiné doby než tebou zmíněné totality ( i když jsi to nyní více vysvětlil). Myslím, že zkušenosti z "učiteli" tady máme všichni - vždy je to jen o člověku - Člověku.
    A jen poznámka - myslím si, že dle toho textu učitel-škola ty rodiče kontaktoval(a) ,oni přišli a řešili to s učiteli ( dle článku nevhodně). Škola ( učitel) to s rodiči řešil(a)- stejně tak, jak jsi uvedl ty. Ke shodě zřejmě nedošlo, proto se to řešilo u soudu. A okresní soud ( úřad) rozhodl.

  • @Mrakoplas povedal/-a:
    @Quilgen Já ti rozumím. Souhlasím s tím, že výchova je na rodičích. Ale právě proto, že o tom článku nic víc nevíme, jsem se držela jen sdělení, že dle použitých slov a slovosledu je z jiné doby než tebou zmíněné totality ( i když jsi to nyní více vysvětlil). Myslím, že zkušenosti z "učiteli" tady máme všichni - vždy je to jen o člověku - Člověku.
    A jen poznámka - myslím si, že dle toho textu učitel-škola ty rodiče kontaktoval(a) a oni přišli a řešili to s učiteli ( dle článku nevhodně). Takže to s rodiči řešili - stejně tak jak píšeš ty.

    Také tipuji, že článek byl z První republiky.

  • Quilgen povedal/-a: ale výchova je na rodičích a ne učitelích

    Ve škole má vychovávat učitel, doma mají vychovávat rodiče.

  • Mrakoplas povedal/-a: A okresní soud rozhodl.

    Špatně.
    Rozhodně nemůže poslat rodiče do vězení za to, že nesouhlasí s učitelem, i kdyby neslušně.
    (Tedy tehdy bohužel mohl, ale neměl by.)
    Rodiče toho učitele nenapadli fyzicky.

  • @Quilgen Ale my tu přeci nehodnotíme, zda to bylo dobře nebo špatně...

  • @Miky72 povedal/-a:

    Quilgen povedal/-a: ale výchova je na rodičích a ne učitelích

    Ve škole má vychovávat učitel, doma mají vychovávat rodiče.

    Učitel má ve škole především učit. Vychovávat mají rodiče.

  • Rusofil povedal/-a: Učitel má ve škole především učit. Vychovávat mají rodiče.

    Tak přejmenuj hudební výchovu, tělesnou výchovu, výtvarnou výchovu. Za mě byla ještě pracovní výchova, občanská výchova, branná výchova.

  • @Miky72 povedal/-a:

    Rusofil povedal/-a: Učitel má ve škole především učit. Vychovávat mají rodiče.

    Tak přejmenuj hudební výchovu, tělesnou výchovu, výtvarnou výchovu. Za mě byla ještě pracovní výchova, občanská výchova, branná výchova.

    Hudba, cvičení, malování. Učitel má žáku předvést, jak se co dělá. Tak , jako mistr na učňáku má ukázat, jak se klade cihla, dělá malta, nebo brousí kov. Pokud to žáku ukáže s láskou a porozuměním, úplně to stačí. Na mě, jako rodiči je dát tomu přidanou hodnotu. Tj, ukázat mu takové umění nebo hudbu, která odpovídá mému a ne učitelovu světonázoru.

  • Mrakoplas povedal/-a: Ale my tu přeci nehodnotíme

    A co jsou ty liky a disliky ? :smiley:

  • o
    upravené Fri 28 Oct 2022 #15->

    Z článku M. Fojtíka, ktorý vyšiel v časopise Rodina a škola 2019/7:

    Škola by mala v prvom rade naučiť dieťa, aby žilo ako človek, ovládalo svoje rozpoloženie, svojho ducha, uvedomovalo si, prečo robí a žije tak, ako žije. ... Nesprávnou výchovou a vzdelávaním sa človek môže stať duchovným nevoľníkom, bytosťou so zablokovaným vrodeným potenciálom.
    Ešte doplním:
    ... Duch (biopole) je nositeľom všetkých procesov psychickej činnosti vrátane myslenia. Dieťa sa posadí k dospelému a ocitne sa jeho biopoli. Na úspech sa musí zladiť biopole dieťaťa a dospelého. Len čo žiak vedome sústredí pozornosť na úlohu, začne podvedome nastavovať svoje biopole na režim vyžarovania biopoľa dospelého...

    Celý článok na stiahnutie tu.

  • Lin
    Lin
    upravené Fri 28 Oct 2022 #16->

    @Quilgen povedal/-a:
    Kdyby mi učitel šáhl na děcka, už by neměl příště čím.

    Ale on na ně nesáhl. Tak jsem to aspoň pochopila já. Učitel je jen nechal po škole. Zřejmě v hodině nepracovaly jak měly. S učitelem souhlasím.
    A to, že ti rozzuření rodičové šli na pár hodin do chládku? I to má své opodstatnění. Učitel byl braný za úřední osobu a pokud na něj kdo ječel nebo mu vyhrožoval - to se posuzovalo stejně, jako kdyby to takto zkoušel na policajta.
    Dneska je to jinak .- ale to ještě neznamená, že je to tak správně. Učitel a rodič by měli být partneři a ne si házet klacky pod nohy. Tím opravdu nechci soudit jedny ani druhé, protože pošahaní liberalisti jsou na obou stranách.
    A jen pro obrázek k lepšímu pochopení, co tím mám vlastně na mysli, je můj včerejší "rozhovorový příběh".
    Jistý člověk odůvodňoval svou nevychovanost a sobecké jednání tím, že přeci od něj nemůže nikdo čekat nic lepšího, protože - on měl přeci krušné dětství. A takovéto alibistické kecy jsou něco na mě... :s Bože - kdo z nás může říct, že měl idylické dětství, ze kterého si neodnesl žádný psychický šrám?! Obávám se, že takových by na prstech jedné ruky spočítal. Ale jen někteří toho zneužívají jako své "alibi" pro páchání hnusných a odporných činů. Úkolem každého je přeci snažit se aspoň v duchu biblického "co nechceš, aby druzí dělali tobě, nedělej ty jim". Aspoň toto - když už nic víc.

  • Lin povedal/-a: na pár hodin

    Na několik dní nebo týdnů ...

    Lin povedal/-a: Učitel byl braný za úřední osobu a pokud na něj kdo ječel nebo mu vyhrožoval - to se posuzovalo stejně, jako kdyby to takto zkoušel na policajta.

    A to je chyba a to v obou případech. Nejsou to "lepšolidi" a nemají mít žádný větší práva než ostatní.
    Oni mají být našimi služebníky ne my jejich.

    Pokud chtějí autoritu, mají si ji vybudovat ne ji mít "befelem" od státu.

  • @Quilgen povedal/-a:

    Lin povedal/-a: na pár hodin

    Na několik dní nebo týdnů ...

    Lin povedal/-a: Učitel byl braný za úřední osobu a pokud na něj kdo ječel nebo mu vyhrožoval - to se posuzovalo stejně, jako kdyby to takto zkoušel na policajta.

    A to je chyba a to v obou případech. Nejsou to "lepšolidi" a nemají mít žádný větší práva než ostatní.
    Oni mají být našimi služebníky ne my jejich.

    Pokud chtějí autoritu, mají si ji vybudovat ne ji mít "befelem" od státu.

    Nic není černobílé. Pamatuji ve škole, když kluci dělali už největší sviňu, tak je matikář vzal do kabinetu, tam jim každému jednu vlepil a nic rodičům nepsal do žákovské a byl na týden klid. Nešlo o prvňáčky, ale o 15 leté halamy.

  • Lena povedal/-a: Pamatuji ve škole, když kluci dělali už největší sviňu, tak je matikář vzal do kabinetu, tam jim každému jednu vlepil a nic rodičům nepsal do žákovské a byl na týden klid. Nešlo o prvňáčky, ale o 15 leté halamy.

    U nás byly učitelky, většina byly slepice a kluci by se jim vysmáli do ksychtu, kdyby to zkusily.

  • @Quilgen povedal/-a:

    U nás byly učitelky, většina byly slepice a kluci by se jim vysmáli do ksychtu, kdyby to zkusily.

    Igor Hnízdo by na některé zmetky by byl dobrý.

  • Lena povedal/-a: Igor Hnízdo

    by dost rychle seděl v base nebo dostal od některého z rodičů.
    Náš školník staršího bráchu mého spolužáka vyfackal.
    Přišel jeho tata, chytl pod krkem školníka... a taky ho vyfackal.
    Vyřešeno. Školník už si nedovoloval.

    Doporučil bych podívat se ještě jednou na ten film.
    Igor Hnízdo je chudák, který si jen hraje na hrdinu a je namachrovaný...
    Nakonec je ten táta, který je obyčejný (už si nepamatuji, ale nějaký kancelářský tuším)
    zaměstnanec, větší chlap než on.

    A to nemluvím o tom podezření, že byl "na holčičky"...

  • @Quilgen povedal/-a:

    Já na školní léta ráda vzpomínám i na všechny svoje učitele.

  • @Quilgen povedal/-a:

    Lena povedal/-a: Pamatuji ve škole, když kluci dělali už největší sviňu, tak je matikář vzal do kabinetu, tam jim každému jednu vlepil a nic rodičům nepsal do žákovské a byl na týden klid. Nešlo o prvňáčky, ale o 15 leté halamy.

    U nás byly učitelky, většina byly slepice a kluci by se jim vysmáli do ksychtu, kdyby to zkusily.

    Sliepkam by sa isto vysmiali aj u nás a to aj “kohútom”. Ale takých bolo ako šafránu. Väčšina mala u žiakov rešpekt. Niektorým učiteľkám stačilo len dvihnúť obočie a nespratník hneď vedel, že prestrelil…

  • o
    upravené Sun 30 Oct 2022 #25->

    Zaujímavý príbeh spred cca 5 rokov:
    Prvácka učiteľka mala žiaka z prostredia rodiny pomerne voľných mravov. Chlapec bol snaživý, ale domáce postredie ho ťahalo dolu. Učiteľka mu odovzdala lásky koľko len mohla. Po niekoľko ďalších rokov k nej chlapček chodil na Veľkonočný pondelok.
    Raz učiteľka musela zastupovať v problémovej v 9. triede. Vošla do triedy - krik a vrava pokračovali ďalej, deviataci ju ignorovali. Buchla na stôl - nič. Zrazu sa k nej postaví odrastený chalan (áno, bol to ten prváčik, po 2 prepadnutiach aj starší od spolužiakov), a zakričí:
    "Ticho! Toto je najlepšia pani učiteľka. Nie aby ste ju nahnevali! Inak si ma neželajte!"
    A veru, celá hodina prešla vo vzorovom tichu (kolegyne učiteľky to riadne prekvapilo).

    Vyskočili mi tu 2 veci:

    • Významný podiel učiteľov prvého stupňa na (do)formovaní dieťaťa (tie láskavé učiteľky bývajú po príchode do školy "obsypané" deťmi ako strapec hrozna)
    • veľký vplyv prostredia na vývoj jedinca, ale i neutíchajúci hlas/sila svedomia (iskry Stvoriteľa).
  • Ogar Valach povedal/-a: O bezpečnosť a výchovu detí sa má starať celá spoločnosť. V prvom rade rodičia, v druhom škola, v treťom zvyšok spoločnosti. Na nás je, aby bola spoločnosť zdravá. Toto, čo tu predvádza Quilgen a na moje prekvapenie aj Rusofil, je atomizácia spoločnosti

    Škola jako taková, až do Marie Terezie neexistovala. Dostal jsem se k jednomu videu, které popisovalo význam vyšívání u dívek, kreslení, zpěv atd. Všimli jste si, že děti elity studovaly zdánlivě nepotřebné věci, jako dějiny umění, muzikologii, historii, teologii a tp. Děti z nižších tříd se dostaly tak maximálně ke studiu techniky. Ostatní směry vzdělání byly pro ně zavřeny. Sám jsem se hlásil kdysi na archeologii, ale v té době se přijímaly 2 studenti do ročníku a tato místa měli zabezpečeny děti elity.
    Školu pro všechny zavedla elita proto, aby měl kdo pracovat v jejich továrnách a zabezpečovat jim servis. Co vidíme dnes? Už se dávno ví, že průmysl jde do kopru, nebude potřeba dělníků, tak dnes se (za přispění neziskovek) vychovávají profesionální analfabeti a tato výchova probíhá ve školách.
    Proto jsem napsal, že si nepřeji, aby mé vnuky vychovávala škola. Ta je má naučit číst, psát, počítat a další praktické věci a o ostatní, tj. výchovu se postarají rodičové. Nejraději bych učil svá vnoučata doma, a dcera byla na to připravena, ale pak našla soukromou školu, kde můj vnuk dostane to, co od školy požadujeme. Nebude indokrinován homoagendou a dalšími nesmysly.
    Dnešní škola správný vývoj dítěte nejenže nezabezpečí, ale pracuje na degradaci dítěte.

  • Rusofil povedal/-a: Proto jsem napsal, že si nepřeji, aby mé vnuky vychovávala škola.

    Nedorozumění vzniklo mimoděk zamlčeným smícháním “dnešní školy”, školy před rokem 89 a “jiné školy”.

  • Raz učiteľka musela zastupovať v problémovej v 9. triede. Vošla do triedy - krik a vrava pokračovali ďalej, deviataci ju ignorovali. Buchla na stôl - nič. Zrazu sa k nej postaví odrastený chalan (áno, bol to ten prváčik, po 2 prepadnutiach aj starší od spolužiakov), a zakričí:
    "Ticho! Toto je najlepšia pani učiteľka. Nie aby ste ju nahnevali! Inak si ma neželajte!"
    A veru, celá hodina prešla vo vzorovom tichu (kolegyne učiteľky to riadne prekvapilo).

    nič v zlom, ale dvakrát prepadnutý nemôže chodiť do 9.tej triedy.....

  • Ogar Valach
    upravené Sat 29 Oct 2022 #30->

    Fero povedal/-a: nič v zlom, ale dvakrát prepadnutý nemôže chodiť do 9.tej triedy.....

    Nejako sa vyznáš. o:)

  • @Quilgen povedal/-a:

    Mrakoplas povedal/-a: Neřekla bych, že je to článek z času totality

    >

    ...ale výchova je na rodičích a ne učitelích.

    To si sa sekol. Škola je výchovno-vzdelávací proces. Tieto dva aspekty nemožno oddeliť.