Správy z Rakúska

Spomínate si na nedávny blackout v Prahe? Zažili ho aj vo Viedni, kde kľakol zábavný park Prater aj štadión Ernsta Happla tesne pred zápasom Rakúska proti Dánsku. Ide o najväčší štadión v Rakúsku. Išlo o 2. viedenský obvod zvaný Leopoldstadt a bez elektriny zostalo okolo 1500 domácností. Výpadok čiastočne zasiahol aj 22. obvod Viedne, tzv. Donaustadt (Dunajské mesto).
https://www.krone.at/2727921

Tlač píše, že to bola len malá ochutnávka, pretože ponoriť do tmy sa môže nakoniec celé Rakúsko. A otázka nie je či sa to stane, ale kedy. Teda podávajú to ako hotovú vec.

  1. mestská časť má nasledovný erb https://sk.wikipedia.org/wiki/Leopoldstadt#/media/Súbor:Wien_Wappen_Leopoldstadt.png

Voľakedy išlo v podstate o dunajský ostrov, kráľ Leopold z neho vyhnal všetkých židov okolo roku 1670. Samotní Viedenčania následne vypálili tamojšiu synagógu. Tí sa však neskôr v 19. storočí vrátili v ešte väčšom počte, až si táto mestská časť vyslúžila prezývku Macesový ostrov. Do 2. svetovej vojny to bolo najväčšie viedenské židovské geto.

Takže "náhodičky" sa nám začínajú opakovať...

«1345

Komentáre

  • @Yori ak štadión podmyla voda, tak ide naozaj o zásah zhora a nie zásah GP.

  • Y
    upravené Sun 12 Jun 2022 #11->

    Zahajeni plne vystavby vychodni zeleznice Marchegg
    Rakouske zeleznice (ÖBB) zahájily plnou vystavbu dráhy Marcheggske vychodni zeleznice mezi vídeňskými stanicemi Aspern North a Siebenbrunn-Leopoldsdorf. Stavebni prace by nemely narusit provoz na trase. Od 25. června dojde k vypadkum na lince mezi Marcheggem a Bratislavou.
    ÖBB polozi druhou kolej mezi vídeňskými stanicemi Aspern sever a Siebenbrunn-Leopoldsdorf. Kromě modernizace nádraží budou také vybudovány nové odvodňovací příkopy, které budou odvádět dešťovou vodu z kolejí. K vaznym ohranicenim by nemelo dojit, mozna budou cas od casu nejaka zpozdeni kvuli stavebnim pracem, ale trasa by mela byt bezporuchova, sdeluje ÖBB.
    Elektrifikace trasy
    ÖBB dále oznámily, že od 25. června do 11. července budou zrušeny všechny vlaky na trati mezi Marcheggem a slovenskou hranicí. Důvodem je elektrifikace trati a prodloužení druhé koleje. ÖBB doporučují přestup na vlaky linky REX6 z vídeňského hlavního nádraží do Bratislavy-Petržalky.
    Z Petržalky se na bratislavské hlavní nádraží dostanete autobusovou linkou 93. Cílem stavebních prací je podle ÖBB zkrátit jízdní doby a ušetřit čas dojíždějících.
    Práce na trati mezi Vídeňskou Aspern sever a Siebenbrunn-Leopoldsdorfem jsou výchozím signálem pro úplné prodloužení trati Vídeň-Bratislava. Práce na dalším úseku, ze Schönfeld-Lassee do Marcheggu, by měly začít na podzim.
    Podjezdy a mosty maji na trase nahradit zeleznicni krizovatky. Do roku 2025 by chtela ÖBB modernizovat 37 km koleji.
    Vystavba vychodni zeleznice

  • to asi preto, že v Hainburgu je už dosť veľa žijúcich Slovákov...

  • Y
    upravené Tue 21 Jun 2022 #17->

    Rakousko - vodik podle bavorskeho modelu
    Vodíková strategie, jakou tento týden představila spolková vláda, existuje v Bavorsku již dlouho: výzkumná zařízení a podniky jsou cíleně podporovány. Navštívili je podnikatelé z Dolního Rakouska, aby prozkoumali možnosti.
    V sektoru těžkých užitkových vozidel jde o přepravu velkého množství nákladu, dlouhé vzdálenosti, jízdu v horách a v kopcovitém terénu. Vodík zde má oproti e-mobilitě jasné výhody," říká Tollinger. Sériově vyráběné vodíkové vozy však zatím neexistují. Mnichovská společnost Keyou chce do hry zapojit nákladní automobily, které již jezdí.
    Přístup spočívá v tom, že se začne se stávajícím vozovým parkem: Společnost vyvinula postup pro přeměnu naftových a benzinových motorů na vodíkové motory. "Na silnicích jezdí více než miliarda vozidel se spalovacími motory. Potřebujeme pro ně řešení. Stávající technologie dále rozvíjíme a dekarbonizujeme," vysvětluje generální ředitel Thomas Korn.
    Vyresily by se tim problemy s vysokou cenou paliv a zavislost na ruskem plynu.
    V Bavorsku jsou finančně podporována výzkumná zařízení a podniky, které pracují v oblasti vodíku - ať už pro průmysl nebo dopravu. Například u veřejné vodíkové čerpací stanice je hrazeno 90 % investičních nákladů. V Pfeffenhausenu má být vybudováno národní vodíkové centrum.
    "Od Bavorska se můžeme učit, Bavorsko je průkopníkem. My jako spolková země Dolní Rakousko zde můžeme sehrát roli centra, které bude firmy sdružovat," říká Danninger.
    Od loňského roku se ve Schwechatu staví elektrolýzní závod na výrobu zeleného vodíku - více v článku OMV: Elektrolýzovy závod na zelený vodík (noe.ORF.at; 15.2.2021). Co si chce Bavorsko odnést ze spolupráce s Dolním Rakouskem?
    Na jedné straně je to otázka lokality - pokud by se například evropská plynárenská síť přestavěla na vodíkovou, Dolní Rakousko by se stalo důležitým. Iniciativa plánuje vodíkové potrubí v Evropě, tzv. evropskou vodíkovou páteř. Podle bavorského státního ministra Herrmanna může energetickou transformaci urychlit a ukončit závislost na ruském zemním plynu pouze mezinárodní spolupráce: "Všude hledáme partnery pro spolupráci a Dolní Rakousko je jasnou volbou. Díky našim vlastním iniciativám, díky strukturám. Jsme zase o kus dal na ceste."
    Celoplosne pouzivani je jeste nerealisticke
    Rakouská vodíková strategie počítá s tím, že do roku 2030 půjde na ekologické vodíkové projekty přibližně půl miliardy eur. Do té doby by měly být čtyři terawatthodiny zemního plynu nahrazeny zeleným vodíkem, což představuje přibližně čtyři procenta roční spotřeby plynu v Rakousku.
    Nepropast preformatovani
    V každém případě mají dolnorakouské společnosti na novém trhu vydělat. Velký potenciál si slibuje například společnost Kustec z Freundorfu (okres Tulln). Nabízí chladicí a systémové technologie pro vodíkové čerpací stanice.
    "V Německu bude v příštích letech postaveno 300 nových čerpacích stanic, stejně tak v severských zemích. Rádi bychom, aby Rakousko následovalo příkladu Německa a poskytovalo vyšší dotace," říká vedoucí projektu Alexander Weiner.
    Zda bude vzestup vodíku pokračovat a zda se tato technologie prosadí, však závisí také na rozšíření zelené elektřiny: Elektrolýzní zařízení na výrobu zeleného vodíku potřebují pětkrát až šestkrát více energie než zařízení na výrobu šedého vodíku ze zemního plynu. Bez rozšíření solární a větrné energie není výroba ekologického vodíku v Rakousku možná. zde

    Vodikove centrum v Bavorsku zde
    Nemecko se chysta nakupovat zeleny vodik v Nigeru zde

  • Atom
    upravené Tue 21 Jun 2022 #18->

    @Yori povedal/-a:
    Rakousko - vodik podle bavorskeho modelu
    Vodíková strategie, jakou tento týden představila spolková vláda, existuje v Bavorsku již dlouho ...

    Až už je to tady, nová větev a nemyslím, že by se hodila GP do plánu, jinak by jsme již na vodík dávno jezdili. Kritická doba, kdy GP docházejí kádry může vést k zavedení a rozšíření nečekaných dříve potlačovaných technologií, protože GP už všechny větve neuhlídá. Sad roste sám a zahradník (GP) již nestačí ořezávat nechtěné větve. Neříkám, že to bude zrovna tohle, spíš je to příklad, že se začínají objevovat technologie, o kterých se dříve nemluvilo.

    Nouze naučila Dalibora na housle hráti - v krizi jde vývoj kupředu (např. války kdy je největší technologický progres) lidé musí hledat, vyvíjet nové postupy, jde o život lidé nemohou spát. Další nebezpečí pro GP, kdo ví kolik toho tají a už to nebude moci blokovat.

  • Y
    upravené Tue 21 Jun 2022 #19->

    A jeste jedna zajimavost, kterou jsem zapomnela k clanku pripsat:
    Rakousko chce nakupovat zeleny vodik v SAE tady
    .... a co mi to zacina pripominat? - GIARusko nebo Chazina Bavorsko, Rakousko, Madarsko ...

  • Zelený vodík je blbost. Pokud se nepletu, tak je to výroba z vody, že ?
    No a čeho máme postupně na planetě málo ? :D Vody... Ale budeme ji používat jako palivo...

    Buď to dopadne fiaskem jako všechny "zelené" energie => cena za /"ks" bude astronomická (na vynaložené finance mizerný výsledek => 4% spotřeby za celé to snažení a zdroje) nebo to skončí ve slepé uličce jako s jinými zdroji => je jich málo.

  • @Quilgen povedal/-a:
    No a čeho máme postupně na planetě málo ? :D Vody... Ale budeme ji používat jako palivo...

    voda je pokial viem odpadom pri spalovani vodika, problemom je jeho neefektivna vyroba.

  • Možná takhle výrobna vodíku napájená vlastním jaderným reaktorem by mohla dávat smysl

  • Přidám ještě jeden komentář z praxe - do stávajících plynových technologií není možné místo zemního plynu pustit vodík, ani není možné použít jejich části - minimálně né tam, kde vzniká nebezpečí výbuchu, jelikož vodík patří do vyšší skupiny výbušnosti než zemní plyn, tudíž na veškerá zařízení nacházející se v zóně s nebezpečím výbuchu vodíku se vztahují jiné (vyšší) konstrukční požadavky - vodíkovou technologii by tedy bylo nutné vyrobit a ocertifikovat a to je do roku 2030 dost nereálné

  • Tady něco k tomu vodíku, už to tu asi bylo, je to článek z r. 2015, ale stále velmi zajímavý a poučný.
    http://leva-net.webnode.cz/products/vodikova-budoucnost-lidstva-prevratne-zasedani-vedecke-rady-ruske-akademie-ved-exkluzivne/

  • Ono po technologické stránce by to realizovatelné bylo, jen je potřeba dodělat / předělat objem technologie pracující s vodíkem minimálně ve stejném rozsahu jako je technologie pracující se zemním plynem - tzn. obrovské množství - což by sice problém nebyl - dokázala by se na tom točit ekonomika - ale spíš jde o tu byrokracii co to bude provázet - všechno je třeba schválit, ocertifikovat, odzkoušet...to je to nebezpečné - byrokratické komplikace - a to bude i cedník, skrz který se bude určovat rozšíření technologie a tím budoucí vývoj..

  • @Kaktus povedal/-a:
    Tak on ten vodík lze ,,vytěžit'' ze všeho co vodík obsahuje - nejen H2O, ale veškeré uhlovodíky např. Jde buď o tepelný rozklad bez vzduchu, elektrolýzu, nebo o chemické reakce. Na prd je vysoká energetická náročnost. Je to jako se zelenými ekologickými slunečními panely...dodávají čistou energii, akorát o tom co sežrala jejich výroba, se radši nemluví.

    Ale "zelený vodík" je definovaný jako výroba z vody a o tom se tam mluví...

  • @Yori povedal/-a:

    do roku 2030 dost nereálné

    Psali tam do roku 2035, kdy budou chtit zrusit vsechny spalovaci motory a budou se prestavovat na vodik.
    Vzpominam si, ze rusti vedci se nechali slyset, ze budoucnost je v H. Uz jsme to probirali na byvalych forech. Na technologiich se pracuje davno, nejen v Rusku. Pocitam, ze az dostanou zelenou, budou to uz mit vymakane.

    No to jo, do vodíku i Rusko hodně infestuje a do Xtého roku chce dodávat na světové trhy 20% světové produkce, ale oni to dělají ze svého zemního plynu :D navíc Rusko je "fuj fuj" :D
    Neříkám, že je to nemožné, vodík je docela rozumná volba, ale ne z vody a ne bez Ruska.

  • K
    upravené Thu 23 Jun 2022 #30->

    Tak on ten vodík se nemusí vyrábět ze sladké vody, které je málo, ale i z té mořské, které je dost, jen u ní by se zřejmě muselo řešit ještě odsolení.

    Nevím, co je energeticky náročnější - jestli dostat H2 z vody, nebo ze zemního plynu, ale řekl bych, že vodík ze zemního plynu bude levnější a obecně pro ty zemně, které mají rozvinutou těžbu zemního plynu, bude výrazně méně nákladné přejít na výrobu vodíku.

    U takového Rakouska nebude možné přejít na vodík bez rozvoje energetiky - primárně jaderných zdrojů - jednoduše ten štrum na elektrolýzu vody musíte od někud vzít...a větrníky to asi nebudou...výhodu budou mít ty země, které si umí zdroje samy postavit a nebo mají přebytky energie.

    Zde se zase projevuje výhoda toho, že jsme malá ale energeticky samostatná země, bohužel svázaná debilními otrockými smlouvami jež z nás dělají baterku Evropy.

    Řekl bych, že v budoucnu bude situace s vodíkem pro západní země podobná, jako aktuální situace s ruským plynem - nejlacněji bude produkovat Rusko, protože má plynovou infrastrukturu i možnost stavět jaderné zdroje. Za to západ postižený zeleným šílenstvím s teorií, že na všechno stačí vrtulka a sluníčko...